Keurmerk in de uitvaartzorg

In de wereld van beschrijven van werkwijze en vastleggen van procedures is er voor de uitvaartwereld ook een keurmerk ontwikkeld. En toch kies ik er niet voor. Ik leg graag uit waarom.

 
 
keurmerk transparantie.jpg

Heldere afspraken en transparante kostenbegroting.

Tuurlijk. Zonder openheid is er geen sprake van een gelijkwaardige samenwerking. De uitvoering van het afscheid laten we aansluiten bij de financiële middelen die je beschikbaar hebt. Kist, locatie, catering, kaarten, advertenties, je kunt het zo duur maken als jezelf wilt. De kosten voor mijn begeleiding, het gebruik van mijn materiaal, de inzet van eventuele ondersteuning zijn vanaf de start inzichtelijk.


organisatie en personeel.jpg

Goede organisatie en bekwaam personeel.

Het afscheid, de uitvaart: we regelen het samen zoals het past bij jou en je dierbaren. En passend bij de gekozen vorm ontzorg ik, waar nodig. Het organiseren van een waardevol afscheid gaat over kleine details bespreekbaar maken. Dat doe ik graag. Vakinhoudelijk geleerd bij Meander Uitvaartopleidingen in Zwolle, aangevuld met competenties en leerervaringen uit het verleden.


doelmatigheid en klachtafhandeling.jpg

Doelmatige klachtenafhandeling Jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek

Samen voorkomen we klachten. En als we het samen niet goed hebben, dan maak ik dat bespreekbaar. En als er toch fouten gemaakt worden, tenslotte is mijn vak ook gewoon mensen-werk, dan hebben we het er samen over. Klachten voorkomen is beter dan een procedure hebben om een klacht af te handelen. Wij gaan er altijd uitkomen.

In het nagesprek ongeveer 2 weken na afloop van het afscheid kijken we samen terug op de week van begeleiding en het afscheid als afronding daarvan. En daarbij hoor ik graag wat ik kan verbeteren. Ik ben blij met deze feedback. Overigens is mijn uitgangspunt: je mag er vanuit gaan dat je tevreden kunt zijn over mijn vorm van begeleiden. Ik heb het goed te doen, want overdoen is immers niet mogelijk.


Kortom

In mijn gedrag ben ik open, transparant en zorgvuldig. Gedurende de begeleidingsweek ben ik altijd aanspreekbaar op zaken die je anders wilt, ook in mijn gedrag. Qua kosten doen we alleen wat voor jouw betaalbaar is. Mijn begeleidingstarief is jaarlijks vastgesteld en kan in een gesprek altijd opgevraagd worden. En het vak beheers ik door de vakkennis die ik meegekregen heb bij de vakopleiding Meander en het actueel blijven volgen van nieuwe feiten rondom de uitvaart.

Metgezel zijn is mijn persoonlijke keurmerk. Het keurmerk ervaar ik niet als onderscheidend keurmerk voor mijn persoonlijke benadering. Referenties zijn altijd op te vragen.

Bron: https://www.keurmerkuitvaartzorg.nl/keurmerk-sku/zes-zekerheden

Duurzame uitvaart

Misschien zaterdag 26 januari 2019 wel in de bibliotheek van Sneek geweest om te luisteren naar de lezing van Anne de Jong Uitvaartzorg over ‘Een groene en duurzame uitvaart’. Haar conclusie: echt duurzaam bestaat niet. Maar je best doen, kan natuurlijk altijd.

Bron: Trouw, 29 januari 2019 (katern de Verdieping: duurzaamheid & natuur, pagina 9)

Trouw-_29-01-2019 een schone uitvaart is zo makkelijk niet.jpg

Filmpje en teksten zijn overgenomen uit zijn presentatie op 15 oktober 2018 in de Loft in Boksum.
Geroerd en ademloos geluisterd.  

Geneeskunde is soms genezen, vaak verlichten, maar altijd troosten.
— — Tekst van Ambroise Pare (1510-1590), die voor Sander de Hosson de levensspreuk voor zijn werk is geworden.
images.jpg

Er zijn!

Sander de Hosson: als de aanstaande dood een feit is, stop dan met proberen te genezen. Heb aandacht voor de mens van wie het leven op houdt, kijk naast de somatiek ook naar alle andere facetten die een mens tot mens maken (psychisch, sociaal, existentiële dimensie en end-of-life-care).

Maar bovenal: Er zijn! 
Hou elkaars hand vast, ook als het leven eindigt.

ER ZIJN. 

Een motto wat ik graag omarm en waarbij ik als uitvaartondernemer de handen van een ieder blijf ondersteunen na de dood. Ook op alle gebieden die een mens tot mens maken.

Was mijn elfsteden-zwemtocht mijn doel of mijn middel?
— — Maarten van der Weijden | 5 oktober 2018
beter.jpg

Goede vragen om bij stil te staan. Voor de hand liggend is misschien het behalen van de finish. Maar, zo vertelde Maarten van der Weijden, het ging helemaal niet om dát doel. Want aan deze majeure opdracht van uren zwemmen was hij niet begonnen om de finish te halen (hoewel natuurlijk wel bijzonder prachtig als het wel zou lukken), maar om mensen te stimuleren iets voor een ander te doen door geld te geven voor onderzoek.
En dát doel hield Daisy hem voor ogen, waardoor hij tot het maximum van zijn kunnen kon gaan.

En hoe verhoudt doel en middel zich in ons vak? Hoe mooi is het als wij in ons werk ons voortdurend realiseren dat ons doel het ondersteunen van families is in hun rouw, hun tijd geven, aandachtig naar hen luisteren, samen op zoek gaan naar de waarden van leven en dood, ……...
Ons doel is niet geld verdienen, of zaken efficiënt regelen, of naamsbekendheid genereren, of …………
Nee. Allemaal niet. Gewoon er voor de ander zijn. Een prachtig doel. Om altijd voor ogen te houden als je het druk hebt.

Dank voor de inspiratievolle en goed verzorgde werk-ontmoetingsavond. Ik weet weer met welk doel ik dit vak zo graag uitoefen. Want, zoals Maarten karaktervol verwoorde: ziek zijn en soms daaraan dood gaan, is ‘gewoon domme pech’. Heeft niets met hard werken of een prestatie neerzetten te maken.

‘End of lifecare’ ………………….. dé waardevolle begeleiding om al het dierbare los te durven laten als beter worden niet meer mogelijk is.

stervenszorg artikel trouw.jpg

Oud en nieuw……..

Babs+Mulder++klein+zw.jpg

01.01.2018: Vertrouwd én toch nieuw.

Comes uitvaartzorg: een vertrouwde naam,  22 jaar (oprichtingsdatum 27 januari 1996) door Babs Mulder inhoud gegeven en nu sinds de jaarwisseling door mij.
Babs, dank voor de wijze waarop je als vrouwelijke ondernemer zoveel mensen bij het overlijden liefdevol hebt bijgestaan.


In het overdracht-traject heb ik veel van je wijsheid mogen leren.